Käyttäjän TimoKainulainen kuva
TimoKainulainen
Sormet-hanke on kahdeksankuinen. Lienee aika pysähtyä katsomaan taakse ja yrittää kurkistaa nurkan taakse.

Sormet-hanke on ollut 7-vuotisen hankeurani nopeimmin käyntiin ponkaistu hanke. Elokuussa kun Kilpiän Jukka aloitti työt Mediakeskuksessa, hän tarttui sellaisella innolla teemaan, etten toista ole nähnyt. Hanke saatiin iloisesti käyntiin: "Ei tämä hautomalla parane, sano telkkä, kun pöntöstä ampaisi."

Kahdeksankuisen sormet tutkivat maailmaa

Hyvin nopeasti huomasimme hanketoteutusta miettiessämme, että otamme lähtökohdaksi Ipadit, joiden avulla tehdään hankkeen ensimmäiset opetuskokeilut. Samsungit olivat myyntikiellossa ja Windows-tabletit tulossa. Hieman erityistä tässä sormitietokonekokeilussa on, että siinä mennään selkeästi laitekylki edellä. Ennen kuin toimintapaa ja toteutusta voi suunnitella, pitää heittäytyä johonkin tämänhetkisistä kolmesta järjestelmäleiristä - iOS, Android, Windows. Päädyimme Ipadeihin muutamasta syystä. Ipadin toimintavarmuus ja kosketustuntuma ovat väkevää luokkaa. Sovellukset ovat toiminnaltaan hienoja ja näyttäviä. Ongelmina ovat tietenkin integroituminen kunnan tietoverkkoon sekä windows-käyttökokemuksista lähtevän tiedostolähtöisen toimintamallin hylkääminen, ts. kysymykset siitä mihin tallennan ja missä tiedostot ovat.

Omassa käytössämme olemme kokeillee myös Android-tabletteja. Suurin ero on sovelluskaupassa: Android Marketissa on paljon mainioita sovelluksia, mutta myös sellaista materiaalia, joka ei opetustilanteeseen sovellu. Koska hankkeessamme on tavoitteena se, että oppilas itse hakee ainakin osin työvälineensä, ei Android Markettiin alaikäistä mielellään laske latailemaan mitä tahansa. App Store näyttää turvallisemmalta paikalta.

Tarvitseeko taimen istutukseen kaivinkonetta?

Koulutuksissa on käsitelty laitteen perustoimintaa, mutta ennen kaikkea selattu apps-tarjontaa. Olemme Jukan kanssa selanneet satoja sovelluksia valmistautuessamme koulutuksiin ja luokkaprojekteihin. Appsit ovat muuttaneet omaa tvt-ajatteluani kovasti. Aiemmin käytin vain muutamia Microsoftin toimisto-ohjelmistoja ja muutamaa videoeditointisoftaa. Apps Storen valtavasta tarjonnasta löytyy pienimuotoisia työvälineohjelmistoja, joita valitessa yksi kriteeri on se, että sovellus on selkeäkäyttöinen, siinä on itseä miellyttäviä piirteitä ja se sopii minun tarpeisiini. Muutos on siinä, etten mukauta toimintaani ohjelmiston mukaiseksi niin MS-maailmassa, vaan valitsen toimintatavalleni sopivan sovelluksen. Koulutyöt ovat usein niin pienimuotoisia, ettei niihin tarvitse esim. Wordin tapaista kaikkia mahdollisia ominaisuuksia sisältävää ammattilaisohjelmaa.

Esimerkiksi sopii vaikka videoeditointisoftat Imovie ja Avid studio. Edellisen käyttöliittymä ja toimintalogiikka miellyttää minua ja se sopii hyvin luokkatyöskentelyyn. Avid on hieman monipuolisempi ja sopii vaativimpiin käyttötarkoituksiin. Jostain syystä tartun editoinnissani Imovieen.

Hankkeesamme on yhtenä tavoitteena tutkia, mitä ohjelmia oppilaat lataavat laitteilleen antamillamme Itunes-lahjakorteilla. Oletukseni on, että ladatut ohjelmat kertovat oppilaiden oppimistyyleistä ja -tavoista. Ipadin oppimisympäristö on siis personoitavissa. Toivon, että saisimme tähän tutkimusnäkökulman.