Käyttäjän TimoKainulainen kuva
TimoKainulainen
Sormititetokoneisiin liittyy mielenkiintoisia ennakkokäsityksiä. Keskeisimpiä ovat käsitykset siitä, ettei esim. iPadilla voi tehdä oikeita töitä ja jos vaikka voisikin, siihen pitää liittää erillinen näppäimistö.

 

 

Näppäimistä vai täppäimistö

Voiko täppäimistöllä (virtuaalinäppäimistöllä) kirjoittaa. Voi. Sormet-hankkeen oppilaskoneissa ei ole erillistä näppistä, vaan hommat hoidetaan täppiksellä. Uskon, että koulun peruskirjoitustehtävät eivät ole niin laajoja, ettei niitä voisi kirjoittaa täppiksellä. Sopettaja Sariannan blogista voi lukea, mitä lukion ekavuoden äikän kurssilla tehtiin täppiksellä.

Irtonäppis vie ainakin jonkin verran kosketusnäytön ideasta pois. Laite muuttuu painavammaksi. Microsoftin piakkoin julkaisema Surface on tietenkin kiinnostava konaisuus, koska näppis on integroituna siihen. IPadin täppäimistön pieni ongelma on se, ettei korjauksia voi tehdä merkki kerrallaan vaan koko sana on kirjoitettava uudestaan. Itse olen kirjoittanut puolentoista vuoden ajan monenlaisia tekstejä sähköposteita laajoihin muistiinpanoihin ja hankesuunnitelmiin pelkästään padilla. Toki ulkoasultaan viimmeistellyt tekstit teen perinteisesti työ-pc:llä.

Tabletti vs. tietokone

Kysymyksen asettelu on hieman erikoinen, sillä padi on tietokone. Sillä on kirjoitettu tekstiä, tehty esityksiä, multimediaesityksiä, otettu kuvia, videoita ja editoitu niitä, kuvattu ja tehty animaatioita, tehty iBooks-oppimateriaalia, hyödynnetty yhteistoiminnallisia appseja, oppiaineappseja. Sillä voi siis tehdä melkein mitä tahansa. Ongelmallisia ovat olleet muutamat flas-pohjaiset oppimateriaalit, mutta nekin avautuvat käyttäen Puffin-nimistä selainta.

Tätä kysymystä pohditaan usein ultrakäyttäjän näkökulmasta. Kouluja varustetaan mielestäni laitteistoilla ja ohjelmistoilla, joiden kapasiteettia ei koulussa hyödynnetä. Useimmat oppimiseen liittyvät tehtävät hoituvat mainiosti sormitietokoneilla. Tietysti koulussa voi olla muutama erikoisosaamiseen tarkoitettu laitteisto, esim. videoeditointia tai musiikin tuottamista varten.

 

Oppimisen kokoiset ohjelmistot

Monet tablettien käyttäjät selaavat storeja ja marketteja löytääkseen sopivia sovelluksia tablettiinsa. Tämä on uusi oppimisohjelmien ja - työvälineiden hankinnan piirre. Aiemmin on hankittu yleensä Office- ja opetusohjelmalisenssit koulu- ja kuntakohtaisesti. Päätös on yleensä virkamiehen, tietohallinnon, opetusviraston, siis yleensä käyttäjän ulkopuolelta tuleva.

Tablettien käytön periaatteena on, että käyttäjä hankkii itse työvälineensä. iPadissa on melko vähän perussovelluksia, mutta App Storessa taas satoja tuhansia. Tämä muuttaa opetuksen ja oppimisen tapoja radikaalisti. Oppilas hankkii omaan oppimistyylinsä sopivat sovellukset - joku tekee muistiinpanonsa kosketusnäyttökynällä ja liittää niihin kuvia, ääniä ym., toinen taas kirjoittaa teksturia käyttäen. Opettaja voi saada oppilaaltaan työn arvioitavakseen eri formaateissa - Explain Everythin, Penultimate, Keynote, Ibooks.

Tablettisovellukset ovat pääosin käyttöliittymältään hyvin yksinkertaisia. Esimerkiksi iPadin QuickVoicessa on kaksi käyttöpainiketta - rec ja play. Nämä sovellukset voidaan mainiosti ottaa käyttöön ilman erityisiä perehdyttämiskoulutuksia. Tietotekniikan hyödyntäminen opetuksessa ei siis vaadi tietotekniikan opettamista.