Julkaistu , SopettajaKirsi

Olemme harjoitelleet ekaluokkalaisten kanssa kirjoittamista iA Writerilla. Ohjelma ei ole mitenkään houkuttelevan tai mukavan näköinen, mutta toimii kyllä paremman puutteessa. Oleellista on tietenkin se, että lapsi pääsee liikkumaan tekstissään kirjain kerrallaan nuolinäppäinten avulla, jotta esim. sanan keskeltä puuttuvan kirjaimen voi käydä lisäämässä ilman, että täytyy "kumittaa" koko sana. Hyvä ominaisuus on myös mahdollisuus liikkua tekstissä sana kerrallaan eteen- ja taaksepäin.

Kirjainten löytäminen näppäimistöstä tuntui monesta aluksi hankalalta, mutta nyt kun olemme kirjoittaneet joka päivä jotain, homma sujuu koko ajan nopeammin. Siitä asti kun tietokoneet tulivat kouluihin, olen aloittanut omien tarinoiden kirjoittamisen tietsikalla jo ekaluokalla. Jokainen kirjoittaa tietysti oman taitotasonsa mukaan; joku kirjoittaa sanoja aikuisen avustuksella, toinen keksii lauseita ja muutamat pystyvät jo kirjoittamaan juonellisia tarinoita. Kunhan näppäimistö tulee tutuksi, juttuihin alkaa vähitellen tulla huimasti lisää pituutta ja sisältöä. Varsinkin lapsille, joilla on motorisia vaikeuksia tai vaikeuksia muistaa kirjainmuotoja, tietokoneella kirjoittaminen on loistava apuväline. Käsialan harjoittelu on tärkeä asia, mutta koneella kirjoittaessa voi keskittyä sanojen oikeinkirjoitukseen ja tarinan sisältöön. Kunkin lapsen tason mukaan voidaan sitten yhdessä lisätä puuttuvat pisteet tai tehdä muita korjauksia. Tärkeintä on kuitenkin tuottaa tekstiä ja nähdä oma tarina, lauseet tai sanat ikäänkuin painettuna.  iA Writer tekee automaattisesti ison kirjaimen aina pisteen jälkeen - ja näyttää samalla lapselle, että tämä on yksi kirjoitetun kielen sopimuksista.

Olemme tehneet paljon matematiikkaa iPadien avulla. Lapset laskevat uskomattoman määrän laskuja, ratkaisevat ongelmia ja harjaantuvat matematiikan taidoissaan hauskalla ja motivoivalla tavalla. Työläintä on tietysti ollut etsiä sopivat  ohjelmistot, matikka -Appseja kun on tarjolla pilvin pimein. Oppilailla onkin tällä hetkellä käytössään 19 Appsia, joista olemme valineet tehtäviä oppitunneille ja kotiläksyksi. Ilahduttavaa on nähdä, että monet oppilaista valitsevat Angry Birdsin asemesta Hungry Fishin, kun on vapaan tekemisen tuokio. Hungry Fish onkin varsin onnistunut ohjelma. Oppilaille mieluisia ohjelmia ovat mm. seuraavat: Zoom, Lolas Sudoku, Math Express, Butterfly Math ja Matrix Game. Suurin osa näistä on ilmaisia, mutta saadaksesi lisää vaikeutta tai sovelluksia, joudut hieman maksamaan. Leikittelin jo ajatuksella, että matematiikan opetuksen voisi hyvin hoitaa  keskustelun, toimintamateriaalin ja iPadeille ladattujen laadukkaitten Appsien avulla.