Julkaistu , SopettajaKirsi

Meidän luokka toimii tänä lukuvuonna Lappeen päiväkodin tiloissa, joten meillä on ollut hieno mahdollisuus yhteistyöhön esikoululaisten kanssa - sitä onkin tehty paljon lukuvuoden aikana.  Eskariopettajien kanssa päätimme tehdä yhteisiä juttuja myös lukuviikon merkeissä. Koululaisten iPadeilla on ladattu seuraavat suomenkieliset lastenkirjat: Miina ja Manu1, Miina ja Manu 2, Alpo löytää Alman, Isän poika ja Muumi: Kuinkas sitten kävikään? Kirjat on mahdollista lukea itse tai kuunnella luettuna. Lisäksi moneen kirjaa sisältyy tekemistä; esim. Miinassa ja Manussa auton takaluukku aukeaa tai norppa sukeltaa järveen sormella koskettamalla. Itse pidän erityisesti Isän poika -kirjasta, koska siinä on hieno grafiikka ja kaunis tarina.

Oppilaat tutustuivat kirjoihin alkuviikolla ja valitsivat yhden, jonka lukemista harjoittelivat. Keskiviikkona kukin koululainen sai kaverikseen 1-2 esikoululaista ja sitten hajaannuttiin eri puolille päiväkotia ja etsittiin mukava lukunurkkaus. Aikaa yhteiseen lukuhetkeen oli varattu 30 minuuttia.  Joissakin ryhmissä koululainen ja esikoulainen lukivat kirjaa vuorotellen, joissakin lukijana toimikin  lukutaitoinen esikoululainen. (Olimme eskariopettajien kanssa miettineet ryhmät etukäteen niin, että jokaisessa ryhmässä oli ainakin yksi hyvä lukija.) Useimmissa ryhmissä yhden luetun tarinan lisäksi luettiin tai kuunneltiin kaikki tarinat. Työskentely oli hyvin keskittynyttä ja rauhallista. Aikuisten rooliksi jäi kierrellä, katsella ja ihastella, miten hienosti lasten yhteistyö sujui! Lasten antama palaute tehtävästä oli pelkästään myönteistä.

Olen vannoutunut "oikeiden" kirjojen ystävä, enkä usko, että sähköiset kirjat ihan lähitulevaisuudessa korvaavat oikeita kirjoja.  Lukutaito ja kirjallisuuteen tutustuminen ovat tärkeitä asioita koulussa; sähköiset kirjat voivat olla apuna tässä suuressa tehtävässä. Sormitietokone on jo itsessään hyvin "koukuttava" laite ja sähköisiin kirjoihin sisältyvä liikkuva kuva tai pienikin interaktiivisuus kyllä innostaa lapsia - ja myös aikuisia. Innolla odotan lisää suomenkielisiä iPadille ladattavia kirjoja, myös tietokirjoja ja oppikirjoja. Voin hyvin kuvitella sähköisen luonnontiedon kirjan, johon sisältyy hienoja kuvia, liikkuvaa kuvaa ja oppimiseen innostavia tehtäviä. Jennin blogissaan mainitsema "Erikoinen kalasoppa"  on jo iso askel tähän suuntaan. 

Olemme tällä viikolla lukeneet tietysti myös perinteisiä kirjoja. Tiistaina luin Stanislav Marijanovicin Kotihirviöiden perheopasta ja näytin kirjan kuvia dokumenttikameran avulla. Tutustuimme muutamiin kotihirviöihin, jotka aiheuttavat kotona ja koulussa kaikenlaista hässäkkää. Sitten lapset piirsivät omia kotihirviöitä, joita eilen ja tänään kuvasimme iPadeilla. Homma jatkuu ensi viikolla: viemme kuvat Little Story Makeriin ja äänitämme lapsen keksimän tarinan hirviöstään. Eräänlaista saduttamista siis.