Julkaistu , SopettajaKirsi

Alkuinnostuksen jälkeen aloitimme työskentelyn iPadien kanssa "pehmeällä laskulla", sillä minulle sattui aloitusviikolle 3 koulutuspäivää. Lapset ovat ihanan innostuneita, ennakkoluulottomia ja rohkeita kokeilijoita. Ennen jaksomme alkua kävin läpi valtavan määrän appseja ja poimin käyttökelpoisimmat käyttöömme. Ennen jakson alkamista pidimme Jukan kanssa vanhempainillan, jossa kävimme läpi hankkeen tavoitteita ja sovimme yhdessä muutamia pelisääntöjä. Ja tietysti vanhemmat pääsivät itse sormeilemaan laitteita. Vanhemmilta tuli myös toivomus appsien kokoamisesta kansioihin aihepiirien mukaan. Tällä hetkellä meillä on käytössä seuraavat kansiot: matematiikka, musiikki, luonto, english, animaatio ja piirtäminen, kirjoittaminen, muistipelit, kirjat, pelit ja puuhaa. Suurin osa lataamistani appseista on ilmaisia, joukossa toki muutama maksullinenkin.

Ensimmäisellä viikolla lapset saivat vapaasti tutkia ja kokeilla ladattuja ohjelmistoja. Vastoin kuvitelmiani luokassa alkoi hyvin nopeasti ilmetä "verkostoitumista" ja sosiaalista vuorovaikutusta; lapset auttoivat toisiaan, esittelivät mukavaksi kokemiaan appseja, opastivat kameran käytössä jne. Erityisesti lapset, joiden kotona on jo iPad toimivat asiantuntijan roolissa. Tietysti pelit ja puuhaa -kansiot olivat aluksi suosituimpia, mutta myös kirjoittaminen, piirtäminen ja matematiikka kiinnostivat paljon. Perjantaina kuvataidetunnilla opettelimme piirtämistä Drawing Free -ohjelmalla, joka on mielestäni sopivan monipuolinen ja helppokäyttöinen koululaisille. Innokkaille taiteilijoille MyBrushes tarjoaa enemmän mahdollisuuksia, mutta vaatii jo vähän enemmän paneutumista.

Perjantaina laitteet lähtivät ensimmäistä kertaa kotiin. Vapaaehtoisena läksynä on piirtää kuvia. Innolla odotan, kuinka moni on ottanut haasteen vastaan ja millaisi kuvia saamme katseltavaksi. Jatkossa suunnitelmissa on tehdä oma tarinakirja, jossa yhdistyvät piirretty kuva ja kirjoitettu tai kerrottu tarina (lmainen Little Story Maker).