Julkaistu , SopettajaKirsi

Lappeen koulun 2A-luokka on tehnyt iPadilla hommia tammikuusta lähtien. Tilanne on muuttunut melkoisesti viime keväästä; Lappeen koulun valmistumisen myötä saatiin luokkaan 10 uutta luokkakaveria ja toinen opettaja. Joulukuun lopulla saimme käyttöömme 14 Sormet-hankkeen iPadia, eli yksi kone yhteiseksi kahdelle oppilaalle. Se, että kone ei ole henkilökohtainen on tietysti vaikuttanut paljon siihen, miten iPadia voi opiskelussa hyödyntää. Oma aikansa meni myös ohjelmien lataamiseen koneelle. Viime lukuvuodesta poiketen, teimme homman itse. Käytössä oli 15 € kortti / kone jolla ohjelmia voitiin ostaa ilmaisten ohjelmien lisäksi.

Meillä on käytössä pariluokka, mikä mahdollistaa sen, että puolet oppilaista työskentelee toisen opettajan kanssa iPadeilla ja puolet tekee muita töitä. Uudet oppilaat oppivat varsin pian Padin käytön, kun "konkarit" toimivat opettajana. Alusta asti sovimme myös, että toisen Padille tekemiä juttuja voi katsella, mutta ei muutella. Minkäänlaista ongelmaa tämän asian suhteen ei ole ollut, vaan lapset ovat hienosti kunnioittaneet kaverin tekemiä juttuja. Aluksi teimme matematiikkatehtäviä, käytössä on mm. Hungry Fish, Time Rooster, Zoom ym. viime vuodelta tuttuja matematiikkaohjelmia. Omia tarinoita, runoja ja muita tekstejä olemme kirjoittaneet viime vuotista enemmän, sillä kirjoitustaitokin on jo sujuvampaa. Uusi tuttavuus on Book Creator - ohjelma, joka on lapsillekin helppokäyttöinen.

Helmikuussa luonnontiedossa aloitimme avaruusteeman. Perusasioita käytiin ensin yhdessä läpi, jonka jälkeen hain kirjastosta ison kassillisen tietokirjoja koulukirjaston tietokirjojen lisäksi. Kukin oppilas mietti, mistä avaruuteen liittyvästä aiheesta haluaisi tietää enemmän. Tutkimuksen pohjaksi tehtiin pieni ajatuskartta, johon kirjattiin 3-5 kysymystä avaruudesta. Sitten lähdettiin etsimään vastauksia kysymyksiin. Tiedot kirjoitettiin käsin sivupohjalle, jossa oli tila kuvallle ja muutama kirjoitusrivi. Oppilaat työskentelivät todella innokkaasti ja tietokirjan sivuja alkoi syntyä huimaavaa vauhtia. Jos tarvittavaa tietoa ei kirjoista löytynyt, iPadilla käytiin etsimässä tietoa myös netistä. Kukin teki töitä omien taitojensa mukaan, joku teki 10 sivua, joku 3. Kun sivut ja kirjan kansi olivat valmiit ne nidottiin ja sitten alettiin tekemään kirjasta sähköistä versiota.

Alunperin tarkoituksena oli, että jokainen tekee yhden sivun ja lähettää sen opelle, joka kokoaa yhden yhteisen avaruuskirjan. Homma oli kuitenkin niin innostavaa, että kaikki halusivat tehdä useita sivuja ja tietysti myös kannen. Kuvat tehtiin Drawing Padilla tai valokuvattiin käsin tehdystä kirjasta. Huimaa oli se, miten paljon intoa riitti vielä sähköisen kirjan tekemiseen. Ja kun alkuun päästiin, innostuttiin vielä tekemään runokirja ja tarinakirja, johon kevään mittaan tehtyjä runoja ja juttuja viedään.

Projekti on ollut pitkä, sillä väliin on mahtunut uimahalliviikko ja muuta puuhaa sekä hiihtoloma. Viime viikolla arvioitiin omia kirjoja ja saatiin palautetta tehdystä työstä sekä opelta, että kotiväeltä. Kirjanjulkistamisjuhlat ovat tulossa ja sähköiset kirjat lähetetään joko koti-Padiin tai PDF-muodossa sähköpostiin.